Jak zwiększyć świadomość marki w Internecie?

Budowanie świadomości marki to istotny element promocji każdego biznesu. Proces ten jest szczególnie ważny w początkowych fazach rozwoju firmy. W poniższym wpisie przedstawiamy najważniejsze informacje na temat poprawy świadomości marki w Internecie.

Co to jest świadomość marki?

 

Świadomość marki to stopień, w jakim grupa docelowa jest zaznajomiona z daną marką i jak sprawnie ją rozpoznaje. Trzeba wiedzieć, że większa świadomość marki przekłada się na wzrost sprzedaży. Niestety mierzenie poziomu zaznajomienia odbiorców z marką jest zadaniem trudnym. 

Temat świadomości marki powinien znajdować się w centrum uwagi każdego przedsiębiorcy, ponieważ buduje ona zaufanie do firmy. Klienci, którzy czują emocjonalną więź z daną marką, najczęściej bez głębszego zastanowienia decydują się skorzystać z usług, lub dokonać zakupu produktu od konkretnej firmy. Świadomość marki buduje skojarzenia konkretnych produktów z danym brandem.

Jak wynika z badań, aż 89% klientów jest lojalnych wobec marek, które promują wartości zgodne z ich własnym systemem. Co więcej, lojalni klienci stają się poniekąd ambasadorami marek, polecając ich usługi/produkty kolejnym osobom. Warto więc dobrze poznać grupę docelową i komunikować się z nią w sposób, który jest zgodny z jej wartościami.

świadomość marki

Omawiając temat świadomości marki, należy pamiętać, że wyróżnia się jej trzy główne wskaźniki.

  1. Świadomość spontaniczna: procent uczestników badania, który bez wsparcia ankietera podaje nazwę danej marki w kontekście zadanego pytania (np. Jakie zna Pan firmy produkujące komputery?)
  2. Świadomość wspomagana: procent respondentów, którzy potwierdzają znajomość danej marki, gdy ankieter o nią zapyta
  3. Top of mind: Marka, która jest wskazywana przez respondentów jako pierwsza na zadane przez ankietera pytanie;

5 sposobów na zwiększenie świadomości marki

 

Budowanie świadomości marki to proces długotrwały. Poniżej pokazujemy konkretne rozwiązania, które pomogą zwiększyć świadomość brandu wśród odbiorców.

9

Personalizacja marki

Klientom łatwiej budować więź z marką, którą mogą utożsamić z jakąś osobą. Przy czym nie musi to być prawdziwa osoba — przykład sieci McDonald’s pokazuje, że może to być zwykła maskotka. Można nawiązać współpracę z influencerem, który będzie postrzegany jako ambasador marki.

9

Spójność komunikacji

Ważne, aby budować spójną komunikację wokół marki. Można to osiągnąć, wykorzystując we wszystkich kanałach komunikacji spójną paletę kolorystyczną, operując jasno sprecyzowanym tonem marki, jak również eksponując jakieś cechy — istotne z punktu widzenia klientów — kojarzone z oferowanymi produktami lub usługami.

Personalizacji marki sprzyja również nawiązywanie współpracy z influencerami popularnymi w Twojej niszy, tzw. ambasadorami marki. Automatycznie taka osoba jest utożsamiana z Twoją marką.

9

Eksponowanie wartości i emocji

Po raz kolejny należy odwołać się do znajomości swojej grupy docelowej. Mimo że klienci podejmują racjonalne decyzje, to prawdziwym motorem działań są emocji i wartości przez nich wyznawane. Im lepiej je poznamy i zbudujemy wokół nich komunikację firmy, tym silniej będziemy oddziaływać na klientów.

Trzeba pamiętać, by komunikacja firmy była spójna we wszystkich punktach kontaktu z klientami. Warto wpleść w swój przekaz elementy storytellingu. Opowieść wokół marki doskonale pozwala przekazać emocji i wartości.

9

Publikowanie wartościowych treści

Działania content marketingowe sprzyjają budowaniu świadomości marki. Publikując wartościowe treści, sprawiamy, że potencjalni klienci zaczynają nam bardziej ufać i jednocześnie są gotowi, by stać się w przyszłości faktycznymi klientami. 

Jeśli chcemy zbudować stabilną świadomość marki, z pewnością musimy założyć bloga wokół naszej strony, jak również publikować wartościowe treści w mediach społecznościowych.

9

Programy partnerskie

Dobrym sposobem na wzrost świadomości marki jest uczestnictwo w programach partnerskich i afiliacyjnych — w myśl zasady “przyjaciele naszych przyjaciół są naszymi przyjaciółmi”.

spoleczna fobia kurs

Źródło: annamiotk.pl

Jak mierzyć świadomość marki?

 

Niestety świadomość marki nie jest metryką, którą można zmierzyć wprost za pomocą konkretnej formuły. Trzeba zastosować pewne pośrednie metody, które nam pozwolą stwierdzić, czy obserwujemy wzrost świadomości marki.

9

Wzmianki w mediach społecznościowych

Można założyć, że marki, wokół których jest dużo szumu w internecie, cieszą się wysokim poziomem świadomości. Oczywiście pod warunkiem, że pojawiające wzmianki nie są negatywnymi opiniami potencjalnych klientów firmy. Można wykorzystać popularne narzędzie Brand24 do monitoringu wzmianek w mediach społecznościowych.

9

Ilość linków kierujących do strony

Jeśli dużo osób samoistnie linkuje do naszej strony, może to sugerować, że nasza marka uchodzi w ich oczach za godną zaufania. Trzeba oczywiście skupiać się na tych linkach, które nie są efektem prowadzonych działań SEO — chodzi nam o zbadanie rzeczywistej świadomości marki, a nie efektów działań pozycjonerskich.

9

Analiza ruchu na stronie

Oczywisty jest fakt, że strona www marki cieszącej się wyższym poziomem świadomości wśród grupy docelowej, będzie częściej odwiedzana. Odpowiednia konfiguracja narzędzie do pomiaru zachowań użytkowników, da nam pewien wgląd w ich zachowania podczas odwiedzin witryny — sprawdzimy, które treści cieszą się największym zainteresowaniem i na tej podstawie będziemy mogli tworzyć nowe artykuły, wiedząc, co interesuje odbiorców.

9

Ankiety

Wywiady, ankiety, sondaże są najbardziej wiarygodnym sposobem badania świadomości marki. Tutaj mamy możliwość zapytania wprost odbiorców, jak oceniają poszczególne elementy naszej marki.

Ankiety można dystrybuować za pomocą poczty e-mail i mediów społecznościowych. Takie badanie można przeprowadzić zarówno na obecnych, jak i potencjalnych klientach.

9

Narzędzia analityczne

Przy badaniu świadomości marki, pomocna może okazać się analiza zachowań użytkowników wyszukiwarki Google. W końcu możemy sprawdzić, jak często nasi klienci wpisują frazy związane z naszą marką — słowa dotyczące produktów, usług, samej firmy i konkretnych osób związanych z marką.

promocja kursu online

Źródło: brand24.pl


Jak zwiększyć świadomość marki: podsumowanie

 

Sposobów na wzrost świadomości marki jest wiele. Można powiedzieć, że większość z nich sprowadza się w dużym stopniu do skutecznych działań marketingowych — takich, które stawiają klienta w centrum uwagi. Warto przygotować strategię budowania świadomości marki i w miarę możliwości szczegółowo analizować efekty prowadzonych działań.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Swoje wieloletnie doświadczenia zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak Toyota, Generali, Impel Group, a także w samodzielnie rozwijanych projektach biznesowych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Posiada szeroką wiedzę z zakresu e-marketingu. Tworzy strategie komunikacji marketingowej dla marek i produktów. Buduje lejki marketingowo-sprzedażowe.

   

Potrzebujesz wparcia?

Formularz kontaktowy

Zobacz ostanie wpisy na blogu

Senuto: co to jest? jak dzięki tej aplikacji poprawić działania SEO?

Senuto: co to jest? jak dzięki tej aplikacji poprawić działania SEO?

Pozycjonowanie stron stało się dziedziną, w której ciężko odnieść sukces bez wykorzystywania specjalistycznych narzędzi. Jedną z ważnych aplikacji wspierających SEO, jest Senuto. Co to jest, jak skutecznie wykorzystywać te oprogramowanie, wyjaśniamy w poniższym...

Wizytówka Google: Jak założyć? I dlaczego trzeba ją założyć?

Wizytówka Google: Jak założyć? I dlaczego trzeba ją założyć?

Niezależnie od skali działalności firmy, wizytówka Google Moja Firma to obowiązkowy element budowania obecności marki w sieci. Jest on szczególnie istotny z punktu widzenia firm lokalnych. Z poniższego artykułu dowiesz się, wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat...