Marketing w wyszukiwarkach internetowych dla sektora finansowego: Google Ads a obostrzenia KNF
Finanse – generowanie leadów w tej konkretnej branży to przebijanie się przez gąszcz przepisów i obostrzeń. Przed marketerami stoi nie lada wyzwanie. Obok m.in. zasad zgodnych ze sztuką SEO, które generują ruch na stronie, działań w oparciu o social media warto przyjrzeć się bliżej innym, które sprawią, że użytkownik wpisując w Google daną frazę, trafi na Twoją ofertę. Kolejny kanał komunikacji, to Google Ads. Dobrze przeprowadzona kampania może sprawić, że dana reklama wyświetla się na pierwszym miejscu już na samym starcie. Ale co na to zasady Google i przepisy KNF? Sprawdź!
Marketing w wyszukiwarkach – czym jest SEM? Jaka jest różnica między nim a strategią SEO?
Mówiąc o marketingu w wyszukiwarkach najczęściej pierwszą myślą, jaka nam przychodzi do głowy jest strategia SEO. W praktyce mowa o pozycjonowaniu, optymalizacji stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Liczy się tu przede wszystkim analiza słów kluczowych. Każda fraza ma być skrojona na miarę każdej z witryn. Wszystko po to, aby domena pojawiła się jak najwyżej w SERP-ach (organicznych wynikach wyszukiwania).
Marketingowy potencjał wyszukiwarek można jednak z powodzeniem wykorzystać inwestując w SEM (ang. Search Engine Marketing). Z pomocą tej strategii możesz promować witrynę w znacznie szerszym obszarze niż w samym SEO. Masz możliwość zyskania klientów w organiczny sposób, ale również inwestycji w działania płatne. W praktyce mowa o PPC (Pay Per Click).
Jakie są różnice między SEO i SEM? W pozycjonowaniu serwisu czy też strony firmowej skupiasz się głównie na najlepszych jakościowo organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast w SEM w znalezieniu sposobu reklamowania treści wśród potencjalnych klientów i użytkowników sieci. Warto łączyć ze sobą te działania, niemniej skupmy się na potencjale SEM.
Efektywność
Działania z zakresu SEM to korzystna relacja efektów do poniesionych kosztów. Możesz z powodzeniem sterować ich intensywnością, w zależności od tego, czy nastawiasz się na korzyści w krótkim czasie, czy też dłuższej perspektywie.
Targetowanie
Działania SEM są skrojone na miarę potrzeb Twojej grupy docelowej. Masz do czynienia z określonymi słowami i frazami, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, więc szansa na to, że reklama dotrze do osoby, która skorzysta z oferty jest bardzo duża.
Dobry odbiór reklam wśród użytkowników internetu
Są przyjazne dla oka, nie narzucają się, co sprawia, że chętniej w nie klikają.
Rola SEM w sektorze finansowym – analiza jego potencjału reklamowego
Marketing w wyszukiwarkach to bardzo ważne narzędzie w strategii reklamowej, również dla firm działających w sektorze finansowym.
Jednym z najważniejszych argumentów przemawiających za jego wdrożeniem jest ogromna szansa na zbudowanie zaufania wśród konsumentów, a tym samym budowanie świadomości marki. Im wyższa pozycja strony www w rankingu organicznych wyników wyszukiwania, jak również wyższa pozycja płatnych reklam, tym większe prawdopodobieństwo dotarcia do większej grupy odbiorców. Jeśli Twoje reklamy będą wyświetlać się na samej górze wyszukiwarki, to zwiększasz swoje szanse na wyższą konwersję.
W branży finansowej niezwykle istotne jest budowanie pozytywnego, i co najważniejsze, wiarygodnego wizerunku. Dotyczy to firm oferujących różne produkty finansowe, takie jak m.in. pożyczki, kredyty czy ubezpieczenia. Konsumenci muszą mieć poczucie bezpieczeństwa i być poinformowani o ryzykach finansowych.
Pamiętaj również o tym, że SEM dla marketerów to jeden ze skuteczniejszych sposobów na kierowanie ruchu do stron internetowych, landing page czy też stron produktowych przy pomocy wyników wyszukiwania. Cel? Zwiększenie widoczności witryny przy użyciu zarówno płatnych, jak i bezpłatnych technik pozycjonowania, a co za tym idzie, większa ilość wizyt.
Nie bez znaczenia pozostaje także to, że w przypadku działań PPC (Pay Per Click) można liczyć na zwiększenie współczynnika klikalności (CTR), co przekłada się na większą konwersję. Ponadto możesz położyć nacisk na wyselekcjonowane słowa kluczowe, dzięki którym płatna reklama w wyszukiwarkach pomoże Ci w dotarciu do określonej grupy odbiorców.
Co ważne, zainteresowanie usługami finansowymi najczęściej trwa przez cały rok i nie ma mowy o sezonowości. To sprawia, że w strategii marketingowej warto działać dwutorowo i uwzględnić zarówno działania SEO, jak również Google Ads. Dzięki temu wzrosną Twoje szanse na wyróżnienie się na tle konkurencji.
Potrzebujesz pomocy w poprowadzeniu kampanii Google Ads?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.
Kampanie Google Ads – kiedy się opłacają? Jak promować w nich usługi finansowe?
W przypadku reklam PPC (z płatnością za kliknięcie), jeśli dobrze skonfigurujesz kampanię, to jesteś w stanie być widoczny od razu na samej górze biorąc na warsztat dany zestaw fraz. Jest jednak pewien haczyk. Wraz z końcem budżetu, znika również Twoja reklama. Wniosek? Im więcej promujesz fraz, tym szybciej wykorzystasz przeznaczone środki. Biorąc pod lupę np. reklamy graficzne, będziesz musiał zapłacić Google około 0,20-0,50 zł za kliknięcie. Kiedy mowa o linkach sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, wówczas masz do czynienia z braniem pod uwagę np. stawek konkurencji. Odpowiedź na pytanie, ile będziesz musiał w nie zainwestować brzmi: to zależy. W praktyce mowa o kilkunastu groszach, ale nawet i kilkuset złotych.
W jaki sposób możesz reklamować usługi z branży finansowej w Google Ads?
- Reklama w sieci reklamowej Google.
- Reklama w sieci wyszukiwania (linki sponsorowane).
- Remarketing w sieci reklamowej Google.
- Reklama wideo i inne formaty.
Reklama Google Ads, a obostrzenia Google
Google za produkty finansowe i usługi finansowe uznaje produkty i usługi związane z zarządzaniem pieniędzmi i kryptowalutami. Mowa również o ich inwestowaniu, w tym o spersonalizowanym doradztwie.
Potentat jasno zaznacza, że aby móc reklamować produkty i usługi finansowe, musisz postępować zgodnie z przepisami na poziomie lokalnym i krajowym. Pamiętaj – to Twoim obowiązkiem jest się z nimi zapoznać.
Google kategorycznie zabrania m.in.:
podawania nieprawdziwych informacji kontaktowych,
zatajania lub ukrywania powiązanych opłat – informacje te muszą być dobrze widoczne (bez potrzeby najechania kursorem bądź kliknięcia w wyświetlany element),
praktyk w których informujesz o uzyskaniu akredytacji lub rekomendacji, ale nie udostępniasz do nich linku,
w przypadku kredytów konsumpcyjnych brak podawania informacji m.in. o minimalnym i maksymalnym okresie spłaty, jak również o maksymalnej rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania,
w przypadku reklam witryn i aplikacji dotyczących kredytów hipotecznych i postępowań egzekucyjnych zabrania zapewnień o gwarancji zmiany warunków kredytu lub uniknięciu postępowania egzekucyjnego.
Pamiętaj o tym, że na potrzeby wyświetlania reklam usług finansowych będziesz musiał przejść weryfikację Google. W ramach procesu w większości wystarczy podać między innymi numer rejestracyjny oraz informacje o rodzaju świadczonych usług finansowych i posiadanej licencji na świadczenie tych usług.
Google Ads – optymalizacja działań. Szybuj w wynikach wyszukiwania, ale co do powiedzenia ma KNF?
Komisja Nadzoru Finansowego stoi na straży praw i dobra konsumentów. W praktyce oznacza to, że bierze pod lupę reklamodawców. Cel? Wykrycie potencjalnych oszustw finansowych.
Sukcesywnie organizuje kampanie społeczne, których celem jest ostrzeganie użytkowników sieci przed potencjalną próbą kradzieży danych lub środków finansowych.
Wśród czynników, które mogą o tym świadczyć przedstawiciele KNF wymieniają m.in.
- wyświetlanie reklamy z profilu o niskim poziomie zaufania,
- tekst, który ma na celu zachęcenie do potencjalnej inwestycji,
- stosowanie logotypów zaufanych podmiotów,
- wykorzystywanie wizerunku znanych osób,
- zapewnienia o dużych zyskach w krótkim czasie,
- informacja o tym, że dana oferta jest ograniczona czasowo.
W trakcie planowania kampanii uważaj więc na to, aby KNF nie wziął Cię pod lupę. Czasem pomysły, które wydają się być znakomite, mogą świadczyć o potencjalnej próbie oszustwa, a zależy Ci przecież na dobrej pozycji na rynku.
Bardzo istotne są również regulacje KNF, które nakłada na sektor finansowy. Więcej na ten temat przeczytasz tu.
Chcesz zaplanować skuteczną kampanię w wyszukiwarce?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.
Podobało się? Zapisz się na newsletter
Autor wpisu
Konrad Jałoszyński
Digital Marketing Expert
Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.
Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.
Zobacz ostanie wpisy na blogu
Digital marketing dla małych firm – co warto o nim wiedzieć?
Marketing internetowy dla małych firm to dla wielu przedsiębiorców szansa na skuteczną sprzedaż. Zadbaj o skuteczny marketing online i ciesz się sukcesem.
Content marketing, a branża finansowa
Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.
SEO w branży finansowej – jak pozyskać klientów?
Pozycjonowanie w branży finansowej nie należy do najłatwiejszych. SEO w finansach wymaga wartościowego contentu i znajomości odpowiednich praktyk.