Wizytówka Google: jak założyć? Dlaczego trzeba ją założyć i jak ją pozycjonować?
Niezależnie od skali działalności firmy, wizytówka Google Moja Firma to obowiązkowy element budowania obecności marki w sieci. Jest on szczególnie istotny z punktu widzenia firm lokalnych. Z poniższego artykułu dowiesz się, wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat swojej strony w katalogu firm Google, jak również to, w jaki sposób skutecznie ją optymalizować i pozycjonować.
Wizytówka Google Moja Firma: co to jest?
Google moja firma to narzędzie, które pozwala przedsiębiorcom tworzyć wizytówki prezentujące ważne informacje na temat ich firmy w wynikach wyszukiwania Google. Profil danego przedsiębiorstwa może się pojawić, gdy użytkownik wpisze frazę odpowiadającą specjalizacji firmy wraz z konkretną lokalizacją, w której ta firma działa. np. Hydraulik Szczecin. Wtedy również lokalizacja siedziby firmy pojawi się na mapach Google.
Warto zaznaczyć, że narzędzie to jest bezpłatne. Każda osoba prowadząca firmę może założyć swoją wizytówkę w Google (a wręcz musi).
Zalety posiadania wizytówki Google Moja Firma (GMF)
Wizytówka w Google Moja Firma to podstawowe narzędzie marketingu internetowego.
Poprawa lokalnego SEO – pozycjonowanie w Mapach Google
Jeśli zależy Ci na lokalnej promocji swojej firmy, wizytówka Google jest obowiązkowym elementem Twoich działań marketingowych. Pomijając fakt, że w wizytówce Google znajduje się link do Twojej strony (dodatkowa wartość z obszaru link-buildingu), Twoja firma wyświetla się w tzw. wynikach lokalnych Google.
Oczywiście Twoja wizytówka musi być dobrze zoptymalizowana, aby się tutaj pojawiła. O tym będzie mowa w dalszej części artykułu.
Wizytówka firmy, to pokazywanie autorytetu przedsiębiorstwa
Dzięki temu, że użytkownicy mogą zostawiać opinie, Wizytówka Google stwarza możliwość do zaprezentowania swojej firmy jako marki, której działania spotykają się z zadowoleniem klientów.
Wartościowe źródło wiedzy na temat użytkowników
Dzięki wizytówce Google Moja Firma możesz dowiedzieć się, jak wielu użytkowników trafia na Twoją firmę wpisując lokalne frazy. Dodatkowo możesz analizować ścieżki, po których trafiają na wizytówkę, jak również dowiedzieć się, jakie podejmują działania w jej obrębie. To doskonała porcja wiedzy, na podstawie której można optymalizować swój profil.
Łatwość promocji firmy
Ogromną zaletą wizytówek Google jest ich łatwość obsługi. Nie musisz być programistą ani marketingowcem, aby skutecznie promować swoją firmę za pomocą tego narzędzia. Każdą czynność tutaj wykonujesz z poziomu panelu Google.
Budowanie dobrego wrażenia
Wizytówki same w sobie przedstawiają firmę w profesjonalnym świetle. Oprócz tego można do nich dodawać zdjęcia i grafiki, które pozwalają budować wizerunek profesjonalnej marki. Jak wiadomo, jedno zdjęcie wyraża więcej niż tysiąc słów.
Stworzenie strony internetowej (ale tylko, gdy jeśli jej nie masz)
Jeśli Twojej firmy nie stać na stworzenie profesjonalnej witryny biznesowej, możesz spokojnie ją zaprojektować w Google Moja Firma. Wystarczy wybrać szablon i kolorystykę zgodną z Twoją marką, uzupełnić witrynę treścią, zdjęciami, by po chwili cieszyć się z estetycznie wyglądającej strony www, do której możesz nawet przypisać własny adres URL.
Jak krok po kroku założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Cały proces jest naprawdę prosty. Aby móc założyć wizytówkę Google Moja Firma musisz mieć swoje konto Google — to samo, którego używa się do logowania na pocztę Gmail, czy przeglądania Youtube.
- Logowanie się za pomocą swojego konta Google (Mamy nadzieję, że ten krok nie wymaga wyjaśniania).
- Następnie na tej stronie zakładamy wizytówkę Google, klikając zarządzaj teraz.
3. W kolejnym oknie podajemy nazwę naszej firmy.
4. Następnie wskazujemy branżę, w jakiej działa nasza firma.
- W kolejnym kroku dodajemy lokalizację siedziby firmy. Warto ją dodać — poprawia to widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.
6. Klikając przycisk dalej, przechodzimy do okna, w którym podajemy informacje na temat oferowania usług w domu lub w firmie klienta. Tutaj zaznaczamy zgodnie z rzeczywistością.
7. Teraz uzupełniamy dane kontaktowe. Jeśli masz stronę internetową, koniecznie wpisz jej adres w tym miejscu.
8. Ostatnim krokiem jest weryfikacja adresu lokalizacji Twojej firmy. Odbywa się to za pomocą tradycyjnego listu, który Google wysyła na podany przez Ciebie adres firmy.
Teraz pozostaje oczekiwanie na list od Google. Z reguły trwa to krócej niż 14 dni.
Nie udało się samodzielnie dodać firmy do Google Maps?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.
Jak uzupełnić wizytówkę GMF? Optymalizacja wizytówki Google Maps
Samo założenie wizytówki to dopiero pierwszy krok w drodze do poprawy lokalnej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Teraz należy ją odpowiednio zoptymalizować.
Możesz to zrobić z pomocą narzędzi od Google w tym m.in. Google Search Console, bądź posiłkować się zewnętrznymi. Jednym z nich jest Localo (dawniej Surfer Local), które może posłużyć Ci za support na wielu płaszczyznach tj. proces tworzenia wizytówki. Mowa m.in. o podpowiedzi, jak długa powinna być nazwa firmy czy też jak właściwie dobrać słowa kluczowe, aby poprawić widoczność wizytówki.
Uzupełnienie wszystkich danych na temat firmy (NAP)
Ogólna zasada przy optymalizacji wizytówki w Google brzmi: Dodaj tak dużo informacji, jak to tylko możliwe. Trzeba obowiązkowo podać:
- Nazwę firmy;
- Numer telefonu;
- Adres działalności;
- kategorię;
- Opis;
- Godziny pracy;
- Pytania i odpowiedzi;
- Zdjęcia, filmy, grafiki;
Zadbaj o opis firmy w profilu Google – roboty promują unikalne
Absolutnie nie możesz bagatelizować tego kroku – jest jednym z najważniejszych na Twojej drodze do dotarcia do klienta! Zadbaj o to, aby opis był zwięzły, ale zarazem angażujący, zachęcający do skorzystania z Twojej oferty. Co najważniejsze – nie kopiuj treści. Postaw na jakościową i unikalną, bo tylko taka jest wartościowa dla Google i ma wpływ na pozycjonowanie firmy w Google Maps.
Masz 750 znaków na to, aby zaciekawić potencjalnego klienta i przebić się przez gąszcz konkurentów, a tym samym skuteczną promocję swojej firmy w Google. Postaraj się wejść w jego buty. Zastanów się, jakie ma potrzeby i w jaki sposób możesz je zaspokoić. Załóż, że nigdy o niej nie słyszał ani nie widział żadnego Twojego profilu biznesowego w Google.
Odpowiedz sobie na pytania: Czym się zajmuje moja firma?; Do kogo kieruję moją ofertę?; Co mnie wyróżnia na tle konkurencji? Pamiętaj, aby najważniejsze informacje dać na początku. Pierwsze 250 znaków jest widoczne po wejściu na Twój profil. Kolejne zdania pojawią się po kliknięciu “więcej”, czyli rozwinięciu. Nie zapominaj również o właściwych dla Twojej branży słowach kluczowych, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie Google.
Ustawienie właściwej kategorii działalności
Ważnym elementem optymalizacji wizytówki Google Moja Firma jest ustawienie odpowiedniej kategorii głównej i kategorii dodatkowych działalności. Niestety nie da się tutaj wprowadzać swoich własnych kategorii. Należy wybrać z dostępnym propozycji w Google.
Ważne, aby ustawione kategorie dokładnie odpowiadały profilowi działalności. Jeśli ktoś zajmuje się naprawą komputerów w Lublinie, wtedy na pewno należy dodać kategorię serwis komputerowy. Zwiększa to szansę na pojawienie się wizytówki, gdy ktoś z Lublina będzie szukał firmy zajmującej się naprawą komputerów w Lublinie.
Aby wprowadzić kategorie działalności, należy w panelu głównym wybrać informacje, a następnie wybrać kategorie odpowiadające działalności.
Opublikuj zdjęcia firmy
Aby skutecznie optymalizować wizytówkę Google musi ona zawierać zdjęcia – przynajmniej kilka. Powinny one pokazywać Twoje przedsiębiorstwo z kilku perspektyw. Jeśli pominiesz ten etap to musisz liczyć się z tym, że możesz stracić nawet ok. 30% wejść. Ponadto algorytm wyszukiwarki zwraca uwagę nie tylko na liczbę, ale także trafność zdjęć – jeśli zadbasz o odpowiednią, Google umożliwia wskoczenie na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Co powinno się znaleźć na zdjęciach? Pokaż m.in.:
- lokalizację firmy z zewnątrz,
- wnętrze biura, pracowników,
- oferowane produkty lub usługi,
- zrealizowane projekty – jeśli świadczysz usługi.
Zamieszczenie dokładnego adresu firmy
Jeśli działasz stacjonarnie, niezwykle ważne jest dodanie konkretnego adresu, pod którym prowadzisz działalność. Dzięki temu Twoja wizytówka będzie pojawiać się liście wyników wyszukiwania, gdy użytkownicy wpiszą frazy typu: “Restauracja Chińska Warszawa”.
Pamiętaj jednak, że jeśli miejscem działalności jest Twój domu, podanie konkretnego adresu może skutkować
Zwróć uwagę na to, jak ważne dla skutecznego pozycjonowania wizytówki Twojej firmy w Google ma zawężenie obszaru działalności firmy. Mowa tutaj o realnym zakresie – im mniejszy, tym większa szansa na przebicie się na wyższe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, dobrą praktyką jest zawężenie obszaru działania do 20 km. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli działasz na większym obszarze lub dojeżdżasz do klienta – w takim przypadku może on wynosić do 100 km. Postawienie na odpowiedni zakres terytorialny jest kluczem do optymalizacji naszej wizytówki w Google.
Wpisy w wizytówce Google mają moc
Google udostępnia przedsiębiorcom rubrykę, w której właściciele firm mogą dodawać ważne aktualizacje na temat firmy. Warto wykorzystywać tę formę promocji, bo ona pokazuje użytkownikom, że firma prowadzi aktywną działalność w internecie.
Prezentowanie opinii od zadowolonych klientów ma wpływ na pozycjonowanie
Wspomnieliśmy już o znaczeniu opinii klientów w wizytówce Google. Warto zadbać o to, by było ich jak najwięcej. Jeśli chcesz zwiększyć ilość ocen w Google Moja Firma, możesz wysyłać klientom gotowy link do oceny Twojego biznesu — zostawienie opinii nic nie kosztuje użytkownika. Tobie za to bardzo pomaga.
Aby wygenerować link do wizytówki nie musisz zatrudniać specjalistów. Jest to proste i możesz to zrobić m.in. z panelu Google Moja Firma. Wystarczy, że:
- zalogujesz się w panelu,
- znajdziesz prostokąt „Uzyskaj więcej opinii”,
- klikniesz w „Wyślij formularz”.
Kiedy otworzy się nowe okno, znajdziesz wspomniany link, który możesz udostępnić w wiadomości e-mail, komunikatorze Whatsapp, jak również w serwisach X i Facebook.
Pamiętaj, by nie zwlekać z tym — klienci z biegiem czasu są mniej skłonni do dzielenia się swoimi wrażeniami na temat firm.
Atrybuty w Google Maps
Atrybuty są kolejnym ważnym czynnikiem, który pomoże Ci odpowiednio zoptymalizować swoją wizytówkę w Google Maps. Dostarczą potencjalnym klientom wielu cennych informacji. Na przykład, kiedy jesteś właścicielem hotelu, możesz zaznaczyć, że zapewniasz dostęp do Wi-Fi, a pokoje są wyposażone w klimatyzację. Kiedy prowadzisz restaurację, możesz wskazać, że jest przyjazna dla rodzin czy też zwierząt, jak również posiada parking i można w niej płacić kartą. Każdy atrybut, to kolejny krok do robienia dobrego wrażenia, a tym samym, skorzystania z Twoich usług/oferty.
Decydując się na pozycjonowanie wizytówki w wyszukiwarce Google pamiętaj o tym, że atrybuty są ściśle związane z prowadzonym biznesem. Inne dostępne są np. dla branży meblarskiej, a inne turystycznej.
Karuzela produktów
Optymalizację wizytówki firmy w Google możesz wzbogacić także o karuzelę produktów. Opcja początkowo była dostępna dla właścicieli sklepów, jednak obecnie mogą z niej korzystać wszyscy. Dzięki niej masz możliwość stworzenia katalogu swoich produktów z uwzględnieniem m.in. kategorii. Każdy unikalny opis produktu to max. 1000 znaków. Oprócz niego dodajesz również tytuł, zdjęcie i link w formie CTA.
Karuzela produktów to prosta droga do zwiększenia ich widoczności – pamiętaj o tym biorąc na tapet zarządzanie wizytówką Google. Są one widoczne zaraz po kliknięciu w wizytówkę GMF, a co za tym idzie, bardziej atrakcyjne dla użytkowników. Wyświetlają się zarówno na telefonach, jak również na komputerach stacjonarnych, laptopach czy tabletach – są jednak niedostępne w aplikacji Google Maps. Bardzo dobrze jednak wpływają na wyniki w Google.
Monitoring wizytówki Google Moja Firma. Jak sprawdzić jej widoczność?
Pamiętaj o tym, że zarządzanie i monitoring wizytówki nie może ograniczyć się do jednorazowych działań. Aby przyniósł zamierzone efekty, koniecznie postaw na systematyczność. Pozwoli Ci to jeszcze lepiej ją zoptymalizować, monitorować działania konkurentów, tym samym – przyczynić się do lepszego pozycjonowania.
Nie musisz tego robić ręcznie. Z pomocą przychodzą narzędzia, w tym m.in. dostępne statystyki z poziomu panelu administracyjnego. Możesz również sięgnąć po zewnętrzne, takie jak m.in. wspomniane Localo. Jest ono pomocne na drodze zarówno monitorowania pozycji i widoczności firmy w Google, jak i do tego, aby otrzymywać wskazówki dotyczące wprowadzenia możliwych działań, które mogą ją poprawić. Nie bez znaczenia pozostaje także monitoring konkurencji i innych firm lokalnych, jak również np. możliwość stworzenia plakatu, który może wesprzeć Cię w pozyskiwaniu opinii od klientów.
Jak korzystać z Localo – instrukcja krok po kroku:
- Załóż konto użytkownika – możesz to zrobić logując się za pomocą konta Google.
- Wybierz słowa kluczowe – wystarczy, że wpiszesz jedno, na które chcesz się pozycjonować. Narzędzie dobierze kolejne, na podstawie tych najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników.
- Tytuł wizytówki Google – wpisz nazwę firmy. Localo zasugeruje Ci go i wskaże, jaką powinien mieć długość.
- Kategoria główna – to bardzo ważny czynnik rankingowy. Localo podpowie Ci, jaką powinieneś wybrać, aby była dopasowana do Twojej działalności. Ponadto wskaże kategorie dodatkowe.
- Opis firmy. Localo znów przychodzi z pomocą sugerując jakie słowa kluczowe powinieneś zastosować, jak również to, jaką długość ma mieć opis.
- Adres strony www.
- Usługi.
- Produkty.
- Posty – z pomocą Localo możesz je tworzyć w jednym miejscu. Ponadto narzędzie będzie Ci sugerować, z jaką częstotliwością powinieneś je publikować.
- Localo podsumuje Twój profil i jeśli zajdzie potrzeba, podsunie Ci listę zadań, które warto wdrożyć dla skuteczniejszej optymalizacji.
Co przemawia za Localo oprócz supportu na drodze do założenia wizytówki? Wspomniany monitoring. Dotyczy on m.in. opinii i recenzji, które wystawiają użytkownicy. Z powodzeniem możesz na bieżąco na nie odpowiadać. Mowa również o monitorowaniu widoczności wizytówki GMF. Co istotne, aktualizacja danych odbywa się w czasie rzeczywistym, więc na bieżąco możesz zarządzać nią i ją uaktualniać. Do tego dochodzi intuicyjny panel administracyjny oraz przyjazny interfejs. Z jego poziomu sprawdzisz m.in. ile osób odwiedziło Twoją wizytówkę i wykonało jakąś akcję (na przykład zadzwoniło).
Dotrzyj do nowych klientów w Twojej okolicy z Localo
Kliknij i sprawdź za darmo lokalną widoczność Twojej wizytówki
Na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma? Dlaczego warto na nie stawiać?
Optymalizacja wizytówki GMF istotnie wpływa na pozycjonowanie firmy w Mapach Google. Jest równie ważna także ze względu na lokalne pozycjonowanie, a tym samym widoczność Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Celem tego pierwszego jest wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania Google Maps, a dokładniej w tak zwanym local pack. To nic innego jak obraz, jaki pokazuje się po wpisywaniu przez użytkownika danego zapytania – najczęściej lokalizacji, miasta lub branży, np. kebab Gdańsk. Składa się na niego mapa i trzy najlepiej rankujące firmy.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne w Mapach Google, odpowiednio zoptymalizowana wizytówka GMF pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy poszukują firm w konkretnej lokalizacji. Strona Twojego biznesu powinna wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania Google, osobom, które szukają wybranych usług w pobliżu miejsca swojego pobytu lub takim, które jeszcze nie są w danym miejscu, ale planują w najbliższej przyszłości się w nim pojawić.
Pamiętaj o tym, że dane podane w wizytówce Google Moja Firma muszą być takie same jak na stronie – inaczej Google uzna, że nie jest warta uwagi i pominie ją w wynikach wyszukiwania.
Co ważne, pozycjonowanie profilu firmy w Google to skuteczny sposób nie tylko na poprawę jego widoczności. To również Twoja szansa na zwiększenie zaangażowania potencjalnych klientów, zbudowanie z nimi relacji, szybką komunikację, a co za tym idzie, zwiększenie konwersji. Jak widzisz, stawiając na optymalizację w Google Maps zyskujesz i wizerunkowo, i biznesowo.
Pozycjonowanie w Google Maps – co ma na nie wpływ?
Na pozycjonowanie wizytówki w Google Maps, podobnie jak na pozycjonowanie stron, ma wpływ szereg czynników, w tym wymienione powyżej, które przerabialiśmy w ramach optymalizacji. Pamiętaj, że są one ze sobą ściśle powiązane. Konieczne jest więc odpowiednie podejście do tematu i rzetelne działania krok po kroku. Nie zapominaj także o tym, że content jest ważnym czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycjonowanie.
Tylko w taki sposób zainteresujesz roboty Google, które zwiększą Twoje zasięgi, a tym samym “wesprą Cię” w dotarciu do potencjalnego klienta. Wykorzystuj opinie w Google, zdjęcia, recenzje, atrybuty, Q&A, katalog produktów – działaj tak, aby stworzyć magnes na odbiorcę. Tym samym zbudujesz zaufanie i postawisz swoją firmę w wiarygodnym świetle.
Ponadto, aby zwiększyć widoczność Twojej firmy w wynikach wyszukiwania możesz z pomocą Business Site Google stworzyć prostą stronę firmową. Wspomnieliśmy już o tym, a teraz czas, abyś dowiedział się, jak przejść proces krok po kroku. Zrobisz to za pomocą generatora strony:
- Pobierz informacje z profilu firmy.
- Przejdź z poziomu panelu administracyjnego do konfiguracji witryny.
- Kiedy skończysz, wybierz zakładkę “Witryna”, a następnie kliknij “Opublikuj”.
Nie zapominaj również o lokalnym link buildingu. Jest tak samo ważny, jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Zadbaj o właściwe linkowanie do swojej firmowej wizytówki z wartościowych miejsc publikacji, jeśli celujesz w topowe wyniki wyszukiwań. Ta usługa Google naprawdę działa, tylko trzeba umieć wykorzystać jej potencjał.
Wiesz już jak wypozycjonować wizytówkę firmy w Google – nie pozostaje nic innego, jak tylko przejść do działania. Dbaj o widoczność w Google i stale ją monitoruj, podobnie, jak poczynania konkurencji.
Mamy nadzieję, że dzięki powyższym wskazówkom sprawisz, że Twoja wizytówka Google wyróżni się na tle konkurencji. Wykorzystując wszystkie możliwości płynące z posiadania własnego profilu firmowego w wyszukiwarce, z czasem zaczniesz obserwować większe zainteresowanie Twoją działalnością wśród klientów.
Podobało się? Zapisz się na newsletter
Autor wpisu
Konrad Jałoszyński
Digital Marketing Expert
Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.
Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.
Zobacz ostanie wpisy na blogu
Digital marketing dla małych firm – co warto o nim wiedzieć?
Marketing internetowy dla małych firm to dla wielu przedsiębiorców szansa na skuteczną sprzedaż. Zadbaj o skuteczny marketing online i ciesz się sukcesem.
Content marketing, a branża finansowa
Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.
Marketing w wyszukiwarkach sektor finansowy, Google Ads, a KNF
Marketing w wyszukiwarkach sektor finansowy, Google Ads i KNF – wszystko, co musisz wiedzieć o skutecznych strategiach e-marketingu dla branży finansowej.