Skuteczny digital marketing dla małych firm - sprawdź, jak promować swoją firmę w internecie

Digital marketing to szereg działań skupionych na promocji Twojej firmy w internecie. Z ich pomocą masz szansę na dotarcie z komunikatem do grupy docelowej – zainteresowanej Twoimi usługami, tudzież produktami. Sprawdź więc, jak maksymalnie wykorzystać jego potencjał, aby zaistnieć w świadomości potencjalnego klienta, budować zaufanie do marki i stawiać ją w roli eksperta pozostawiając konkurentów daleko w tyle. 

digital marketing dla małych firm

Marketing w małej firmie – dlaczego jest tak ważny?

Działania marketingowe stanowią trampolinę do sukcesu Twojej firmy – niezależnie od tego, w jakiej branży działasz. To kluczowy element, który składa się na efekt pt. zwiększenie sprzedaży. W grę wchodzi przede wszystkim budowanie świadomości marki i stawianie jej w roli eksperta, wyróżnienie się na tle konkurencji i wejście w interakcję z odbiorcą. 

Zwiększenie współczynnika konwersji nie będzie możliwe bez budowania widoczności Twojej strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Aby roboty wyszukiwarki uznały, że warto ją promować, musisz pokazać, że dajesz jej użytkownikom jakość, odpowiedź na ich potrzeby. Kluczowym aspektem jest więc dobrze przemyślana kampania SEO i stawianie na wartościowe treści, z pomocą których zareklamujesz swoje produkty tudzież usługi. 

Promowanie Twojego przedsiębiorstwa za pomocą digital matketingu jest także tożsame z optymalizacją kosztów. Zdecydowanie może być on bardziej opłacalny niż tradycyjne formy reklamy takie jak np. reklamy prasowe czy też telewizyjne. Nie zapominaj również o możliwości segmentacji odbiorców. Możesz z powodzeniem określić swoją grupę docelową i dostosować do niej odpowiedni komunikat. Co więcej – działania z zakresu marketingu online są mierzalne. W praktyce oznacza to, że możesz dokładnie śledzić wyniki działań i analizować ich efektywność. Jeśli nie wiesz, jak określić odbiorcę, dobrać kanały komunikacji i weryfikować skuteczność prowadzonych kampanii, możesz skorzystać z konsultacji u ekspertów.

SEO – budowanie widoczności w Google

SEO, czyli z ang. Search Engine Optimization to szereg działań, które pozwalają na budowanie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to niezwykle istotny element strategii marketingowej każdego biznesu – nawet bardzo małej firmy – z pomocą którego możliwe jest wyprzedzenie konkurencji, a tym samym zwiększenie rozpoznawalności marki w internecie i nie tylko.

Działania SEO dzielą się na dwie podstawowe kategorie:

  • on-site SEO – w grę wchodzą wszelkie zmiany i optymalizacje przeprowadzane w obrębie danej witryny internetowej. Należy skupić się przede wszystkim na tworzeniu wysokiej jakości treści, linkowaniu wewnętrznym, optymalizacji adresów URL, jak również metadanych. Ponadto musisz zadbać o odpowiednią strukturę strony www, a także jej nawigację oraz intuicyjny interfejs. Weź pod uwagę słowa kluczowe, na które chcesz być widoczny w sieci. Konieczna jest więc analiza SEO i audyt treści,

  • off-site SEO – działania skupiające się na obszarach poza Twoją witryną, które mocno wpływają na jej wizerunek. Musisz więc zadbać o mocny profil linków przychodzących, które będą świadczyć o wysokim autorytecie witryny. Staraj się pozyskiwać je ze stron tematycznie związanych z Twoją, które cieszą się autorytetem i zaufaniem w branży.

Odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia SEO to szereg długofalowych korzyści. Na pierwszy plan wysuwa się przede wszystkim możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów, co jest związane z wyższą pozycją w SERP-ach. Ponadto im wyżej znajdziesz się w wynikach wyszukiwania, tym większa jest Twoja wiarygodność i zaufanie wśród odbiorców. Od tego już bardzo krótka droga do zwiększenia konwersji, a w konsekwencji – zysków ze sprzedaży produktów bądź też usług. Możesz również na bieżąco monitorować efekty działań SEO z pomocą odpowiednich narzędzi, takich jak np. Ahrefs.

Co więcej – małe firmy często czerpią korzyści z pozycjonowania lokalnego. To rodzaj działań SEO, w których wykorzystuje się potencjał lokalnych fraz kluczowych, np. Fryzjer Kraków. Ponadto możesz również postarać się o obecność w katalogach firm czy też pozyskiwać linki zewnętrzne z lokalnych portali informacyjnych.

 

marketing cyfrowy dla małych biznesów

Postaw na content marketing, daj się poznać klientowi

Mówią, że content is king i jest w tym 100 procent racji! Tworzenie wartościowych treści, to sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Odpowiednio zaserwowany marketing treści, który odpowiada na potrzeby użytkowników, to krótka droga do budowania zaufania do marki.

Skuteczny marketing treści skupia wokół siebie szereg działań, w tym m.in. tworzenie dobrej jakości:

  • treści na stronę internetową Twojej firmy, 
  • artykułów blogowych,
  • infografik, 
  • poradników, 
  • e-booków, 
  • filmów,
  • webinarów. 

Do tego dochodzi dystrybucja treści wraz z jej promocją. Cel marketingowy jest jeden: przyciągnąć uwagę odbiorcy niczym magnes, zaciekawić go i sprawić, że będzie chciał dzielić się naszymi treściami z innymi.

Aby content marketing był efektywny, musi być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Głos marki natomiast nieść komunikat, który będzie spójny z ich wartościami i potrzebami. Potencjalni klienci mają z chęcią czytać udostępniane przez Twoją firmę treści i często do nich wracać. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj również kwestia uwzględnienia SEO. Pamiętaj o tym, że działania content marketingowe muszą być skierowane na odbiorcę, ale nie możesz w nich zapomnieć o robotach Google. 

Opracowanie dobrej strategii content marketingowej wymaga wiedzy i doświadczenia, więc warto jest powierzyć ją ekspertom.

Marketing dla małej firmy – wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych to bardzo ważny element marketingu cyfrowego w przypadku małych firm, jak również gigantów na rynku. Jeśli nie istniejesz w social mediach, pozbawiasz się szansy na nawiązanie długotrwałych relacji z klientami, jak również na bezpośrednie interakcje z nimi.

Możesz działać dwutorowo. Wykorzystaj potencjał, jaki drzemie w bezpłatnych działaniach marketingowych. Regularnie twórz i udostępniaj angażujące treści na profilach swojej firmy na różnych platformach, w tym takich jak m.in. Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok czy X. Stawiaj zarówno na grafiki i zdjęcia, jak i filmy. Dostarczaj przydatne wskazówki i postaw się w roli eksperta w branży. Organizuj ankiety, Q&A, jak również konkursy z nagrodami. Czytaj komentarze i odpowiadaj na nie. Buduj zaangażowanie i społeczność, a więc zaufanie i lojalność klientów. Nie rób jednak niczego pochopnie – planowanie treści w social mediach pomoże Ci utrzymać regularność publikacji, a także zapanować nad ich spójnością.

Skorzystaj również z płatnych reklam na Facebooku, Instagramie, TikToku czy Linkedinie. Adsy umożliwiają przedsiębiorcom prowadzenie jeszcze bardziej skutecznych kampanii reklamowych i to w wielu różnych formatach. Z ich pomocą możesz dotrzeć do najbardziej zainteresowanych użytkowników nastawionych na zakup Twoich produktów bądź usług.

promocja online małych biznesów

Marketing internetowy – płatne kampanie reklamowe Google Ads i darmowe narzędzia marketingowe

Reklama w Google Ads dla małych firm może stać się skuteczną promocją i sposobem na zwiększenie współczynnika konwersji, a więc – skuteczną sprzedaż. W praktyce mowa o płatnych działaniach na platformie reklamowej, z pomocą których możliwe jest dotarcie z komunikatem do grupy docelowej. Usługa polega na wyświetlaniu reklam w wynikach wyszukiwania, jak również innych partnerskich stronach. Promowanie biznesu online możliwe jest m.in. poprzez reklamę tekstową, graficzną, czy też video. Wartościowe działania dla małej firmy mogą skupić się głównie na kampanii: w sieci wyszukiwania, produktowej w Google Zakupy, czy też remarketingowej. 

Wśród darmowych, i co najważniejsze – skutecznych reklam w internecie, można wyróżnić m.in. wizytówkę GMF (Google Moja Firma). Można w niej zamieścić m.in. podstawowe informacje o firmie tj. dane kontaktowe, lokalizacja, godziny otwarcia, opinie. Wizytówka GMF to szeroki wachlarz reklamowych możliwości, a wśród nich np. reklama w mapach Google, wyświetlanie wizytówki w tzw. Local pack, czy też zapytania brandowe.

E-mail marketing – buduj długotrwałe relacje na linii przedsiębiorstwo-klient

Skuteczny marketing internetowy dla małej firmy nie może obyć się również bez e-mail marketingu. To nic innego jak działania obejmujące wysyłanie spersonalizowanych wiadomości zarówno do potencjalnych, jak i stałych klientów. Jedną z najpopularniejszych form e-mail marketingu jest newsletter, który może zawierać informacje o nowościach w Twojej ofercie czy też atrakcyjnych promocjach. Możesz wykorzystać go również jako kanał do informowania o bezpłatnych wydarzeniach branżowych.

O ile zadbasz o indywidulany charakter wysyłanych wiadomości, o tyle możesz śmiało myśleć o nawiązaniu trwałych relacji z klientami. Będą oni czuli się docenieni – nikt nie lubi być traktowany jednostkowo. Dostosuj je zarówno do preferencji, jak i zachowań odbiorców na podstawie danych analitycznych – zarówno behawioralnych, jak i demograficznych. Masz również możliwość stałego monitorowania wyników kampanii i na ich podstawie wprowadzać niezbędne modyfikacje.

Jeśli chcesz skutecznie wykorzystać potencjał, jaki drzemie w digital marketingu dla małych firm.

 Zapraszamy na konsultacje w zakresie stworzenia strategii skrojonej na miarę potrzeb Twojego biznesu.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.

Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak  Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.

   

Zobacz ostanie wpisy na blogu

Content marketing, a branża finansowa

Content marketing, a branża finansowa

Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.