Jak promować firmę lokalnie w internecie?
Internet obecnie stwarza ogromne możliwości promocji biznesu. Nie trzeba być znaną marką z dużym budżetem, aby móc skorzystać z tych szans. Sprawdź, jak skutecznie promować lokalną firmę w sieci.
Wykorzystaj potencjał Google. Zacznij od miejsca, w którym jest każdy Twój klient. Mowa oczywiście o wyszukiwarce Google. Gigant z Doliny Krzemowej oferuje lokalnym firmom zarówno darmowe, jak i płatne formy promocji.
Wizytówka Google Moja Firma
Absolutną podstawą aktywności w internecie — zwłaszcza gdy prowadzisz lokalną firmę — jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma. To narzędzie pozwoli wyświetlać wizytówkę Twojej działalności, gdy użytkownicy będą wpisywać w wyszukiwarkę lokalne frazy związane tematycznie z Twoim biznesem.
Utworzenie własnej wizytówki jest bezpłatne. Powinieneś więc ją założyć najlepiej od razu po rozpoczęciu działalności gospodarczej. Gdy stworzysz wizytówkę swojej firmy, będzie ona również pojawiać się na mapach Google.
Płatne formy promocji
Kolejną odpowiedzią od Google na pytanie, jak promować firmę lokalnie, są płatne formy promocji. Mowa tu o systemie reklam Google Ads.
Musisz wiedzieć, że istnieje kilka typów reklam Google Ads. Na powyższym zdjęciu możesz zobaczyć reklamy tekstowe i reklamy produktowe. Te drugie są szczególnie warte uwagi, jeśli zajmujesz się handlem internetowym.
System reklam w wyszukiwarce nie jest skomplikowanym narzędziem. Możesz zapoznać się z dokumentacją Google i spróbować samodzielnie ustawić swoje pierwsze reklamy.
Firma lokalna: Własna strona internetowa i pozycjonowanie
Warto, aby Twoja lokalna firma miała własną stronę www. Jest to element, który wzbudza zaufanie w oczach klientów. Oprócz tego, dzięki niej możesz bardziej szczegółowo edukować użytkowników, jak również z czasem, gdy Twój biznes będzie rósł, możesz w jej obrębie wykorzystywać różne narzędzia marketingowe, które przyczynią się do wzrostu sprzedaży.
Co więcej, mając własną stronę, możesz prowadzić działania SEO (pozycjonowanie strony). Jeśli będziesz robić to umiejętnie, Twoja witryna będzie pojawiać się wysoko w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania Google (bezpłatnych).
Musisz jednak wiedzieć, że pozycjonowanie to dziedzina wymagająca dużej ilości czasu i wygospodarowania określonego budżetu. Dlatego jeśli prowadzisz swoją firmę w określonej lokalizacji, możesz na początku skupić się na pozycjonowaniu lokalnym. Tak, aby Twoja strona pojawiała się w wynikach organicznych Google odpowiadających lokalnym zapytaniom. Spójrz na ten przykład:
Wyobraźmy sobie, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą opon, a miejscem Twojej działalności jest Zielona Góra. Łatwiej będzie Ci wypozycjonować stronę www na frazę “Sprzedaż opon Zielona Góra, niż na frazę “Sprzedaż opon”.
Ta druga fraza jest bardziej ogólna (tym samym bardziej popularna), co oznacza, że najwięksi gracze w Twojej niszy również o nią walczą.
Prowadź bloga
Gdy już masz własną stronę www, stwórz również na niej bloga. Dzielenie się treściami poradnikowymi jest ważnym elementem strategii SEO. Oprócz tego sprawia, że w oczach potencjalnych klientów Twoja marka wzbudza zaufanie.
Może się okazać, że na początku prowadzenia firmy blog będzie zbyt czasochłonny, ale gdy tylko uda Ci się rozwinąć biznes, warto wrócić do tematu publikowania treści na swojej stronie.
Pamiętaj o katalogach stron internetowych
O najważniejszym z marketingowego punktu widzenia katalogu już powiedzieliśmy(Google Moja Firma). Jednak dla poprawy SEO Twojej strony musisz również dodać informacje o swojej firmie do innych mniej popularnych katalogów.
Takie katalogowe wpisy są ważnym elementem tzw. link-buildingu: jednego z kluczowych obszarów SEO. Polegającego na zbieraniu linków z zaufanych stron w internecie, które prowadzą do Twojej witryny. Pamiętaj koniecznie, aby w tych katalogach dodać adres swojej strony internetowej! Tylko wtedy te wpisy tak naprawdę mają sens, bo dziś już raczej niewiele osób korzysta z tego typu indeksów, aby znaleźć potrzebnego specjalistę.
Poniżej lista kilku indeksów stron, do których warto dodać adres:
- https://business.yelp.com/
- https://miasto-firm.pl/
- http://szukajfirmy.com.pl/
- https://www.targeo.pl/
- https://www.oferteo.pl/
- https://panoramafirm.pl/
Podobnych katalogów w internecie jest znacznie więcej.Tutaj podaliśmy tylko kilka przykładów, do których koniecznie musisz dodać adres swojej strony www.
Media społecznościowe: ważny kanał komunikacji lokalnej firmy
Znasz na pewno powiedzenie: “jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Mimo że platforma Zuckerberga zaczyna nieco tracić na popularności, to wciąż jest ważnym kanałem komunikacji dla biznesu.
Każda lokalna firma z pewnością musi mieć tutaj swój fanpage. A być może nawet warto wokół niego zbudować społeczność skupioną na facebookowej grupie. To ostatnimi czasy popularny sposób tworzenia więzi z klientami.
Warto też rozpocząć aktywność na Youtube. Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale własny kanał to również doskonały sposób na budowanie obecności lokalnej firmy w internecie. Oprócz tego, że możesz budować tam pozycję ekspercką, to instruktażowe filmy publikowane na Youtube mogą zaoszczędzić Ci czas, który musiałbyś przeznaczyć na obsługę klienta.
Musisz jeszcze wiedzieć w kwestii social mediów, że specyfika Twojej branży może wymagać obecności w innych kanałach społecznościowych. Zanim zaczniesz zakładać profile w poszczególnych mediach, zastanów się, z których kanałów społecznościowych korzystają Twoi klienci.
Podsumowanie: Jak promować firmę na rynku lokalnym?
Mamy nadzieję, że już masz w głowie wyraźniejszą odpowiedzieć na pytanie, jak promować firmę lokalnie w cyfrowym świecie. Pewnie nie wymieniliśmy wszystkich dostępnych możliwości, ale w naszym odczuciu są to elementy marketingu internetowego, które są kluczowe.
Potrzebujesz pomocy w lokalnym wypromowaniu Twojego biznesu?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.
Podobało się? Zapisz się na newsletter
Autor wpisu
Konrad Jałoszyński
Digital Marketing Expert
Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.
Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.
Zobacz ostanie wpisy na blogu
Content marketing, a branża finansowa
Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.
Marketing w wyszukiwarkach sektor finansowy, Google Ads, a KNF
Marketing w wyszukiwarkach sektor finansowy, Google Ads i KNF – wszystko, co musisz wiedzieć o skutecznych strategiach e-marketingu dla branży finansowej.
SEO w branży finansowej – jak pozyskać klientów?
Pozycjonowanie w branży finansowej nie należy do najłatwiejszych. SEO w finansach wymaga wartościowego contentu i znajomości odpowiednich praktyk.