Digital marketing: Co to jest? Jak zacząć działać w tej branży?

Kiedyś firmy promowały swoją działalność roznosząc ulotki, wysyłając listy z próbkami produktu do potencjalnych klientów. Dziś wykorzystują digital marketing. Co to jest, wyjaśniamy w poniższym artykule.

 

Digital Marketing: Co to jest?

 

Digital marketing (zamiennie nazywany marketingiem internetowym, lub cyfrowym) to wszelkie działania wykorzystujące urządzenia elektroniczne i internet w celu dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Głównymi kanałami komunikacji marketingu internetowego są media społecznościowe, e-mail, wyszukiwarka Google.

 

Cechami, które stanowią o dużym potencjale marketingu internetowego są:

  • Niski koszt: skutecznie prowadzone działania e-marketingowe mogą zwiększać bazę klientów przy względnie niskich kosztach. Oczywiście wszystko zależy od skali prowadzonych działań, ale koszt pozyskania klienta może być niski.
  • Precyzyjne targetowanie odbiorców: Olbrzymią zaletą digital marketingu jest adresowanie swoich działań do ściśle określonej grupy odbiorców. Bez względu na to, jaki kanał komunikacji wybierzemy, jesteśmy w stanie skupiać się na osobach, które są potencjalnymi klientami naszej firmy.
  • Łatwo modyfikowalne działania: Promocja w internecie daje dużą elastyczność. Praktycznie każde działanie można w dowolnym momencie modyfikować, ulepszać, tak, aby skuteczniej oddziaływało na odbiorców komunikacji.
  • Skuteczne kreowanie marki: Marketing w internecie pozwala w oczach klientów z łatwością budować wizerunek profesjonalnej i wiarygodnej firmy.
  • Wzrost zaangażowanie: Internetowe kanały komunikacji pozwalają budować długofalowe relacje z odbiorcami. Newsletter, komunikacja w mediach społecznościowych, wartościowe artykuły blogowe to tylko niektóre z metod, dzięki którym użytkownicy wykazują zainteresowanie daną firmą.

Dowiedz się, czym jest lejek marketingowy

Obszary Digital Marketingu

 

Odpowiedź na pytanie, co to jest digital marketing, wymaga również przedstawienia poszczególnych jego obszarów. W końcu marketing internetowy nie jedno ma imię. Do jego głównych gałęzi należą…

SEO (pozycjonowanie stron)

 

O SEO prawdopodobnie słyszał każdy. Nie każdy jednak wie, czym dokładnie ono jest. Najprościej odpowiadając: SEO to wszelkie działania, które pomagają zająć wysoką pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, gdy użytkownik wpisuje określoną frazę.

Głównymi działaniami w ramach SEO są:

  • Optymalizacja techniczna strony internetowej
  • Tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google;
  • Link-building (zdobywanie linków w internecie prowadzących do pozycjonowanej strony);

Dla wielu osób pozycjonowanie bywa zniechęcające, bo efekty działań są widoczne  dopiero po pewnym czasie. Nie da się strony wypozycjonować w miesiąc. Na szczęście wypracowane efekty są względnie stabilne w porównaniu z wynikami pozostałych działań marketingu internetowego.

Więcej na temat SEO można dowiedzieć się z poradnika Google

Reklama internetowa

 

W przeciwieństwie do pozycjonowania reklama internetowa jest tym narzędziem digital marketingu, które daje niemal natychmiastowe efekty. Precyzyjne targetowanie reklam, pozwala dotrzeć do osób, które są bezpośrednio zainteresowane zakupem promowanego przez nas produktu.

Istnieją różne typy reklam. Najczęściej pojęcie reklamy internetowej jest kojarzone z reklamą w wyszukiwarce Google, czyli Google Ads. Zamiennie używaną nazwą jest  PPC (pay per click).

Oczywiście Google nie jest jedyną siecią, która oferuje firmom przestrzeń reklamową. Również w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Linkedin można korzystać z płatnych form promocji.

 

Content marketing

 

Content marketing, czyli dzielenie się wartościowymi treściami z użytkownikami to skuteczne narzędzie pozwalające budować relację firmy z otoczeniem w internecie. Mimo że content marketing z reguły nie wpływa bezpośrednio na wzrost sprzedaży, to doskonale pomaga budować ekspercki wizerunek firmy na rynku.

Do najpopularniejszych formatów content marketingowych należą:

  • Artykuły blogowe;
  • Ebook;
  • Checklisty;
  • Infografiki;
  • Podcasty;
  • wideo marketing;

Kultowe hasło content is king odzwierciedla potencjał, jaki drzemie w tej formie marketingu. Jak wiadomo, klienci są bardziej skłonni korzystać z oferty firm, które — mówiąc wprost — lubią. Oferowanie im wartościowych treści za darmo jest doskonałym sposobem na zbudowanie wizerunku lubianej firmy.

 

Media społecznościowe

 

Wiele osób uważa, że media społecznościowe to miejsce, w którym udostępnia się zdjęcia z wakacji, ogląda śmieszne filmiki i rozmawia ze znajomymi. Wszystko to jest prawdą, ale media społecznościowe to doskonałe narzędzie marketingu internetowego.

Skuteczne działania w social mediach wspierają biznes na różnych płaszczyznach.

  • Zwiększają rozpoznawalność marki;
  • Pomagają budować relacje z firmą;
  • Ułatwiają kontakt z potencjalnymi i obecnymi klientami;
  • Zwiększają ruch na stronie internetowej firmy (ważne z punktu widzenia SEO);

Warto wiedzieć, że nie każde medium społecznościowe jest odpowiednie w przypadku każdej firmy. Kancelaria prawna może nie potrzebować profilu na TikToku, tak samo firma produkująca gadżety parentingowe nie będzie potrzebować profilu na Linkedin.

 

E-mail marketing

 

Kolejnym obszarem digital marketingu jest email marketing. Ten kanał komunikacji przez wiele osób uważany jest za najskuteczniejsze narzędzie w komunikacji cyfrowej firm. To za sprawą niskich kosztów i wysokiej skuteczności. Co więcej, e-mail to miejsce, które potencjalni klienci regularnie sprawdzają. Jest to również miejsce, które tworzy atmosferę prywatności. Użytkownicy chętnie czytają maile od firm, które uważają za warte uwagi.

Do prowadzenia działań email marketingowych wystarczy posiadanie własnej bazy mailingowej i oprogramowania do masowej wysyłki wiadomości.

 

Dlaczego digital marketing jest obowiązkowym elementem nowoczesnego biznesu?

 

Tak naprawdę digital marketing dla większości branż stał się jedyną formą działań promocyjnych. Można śmiało założyć, że internet to miejsce, z którego korzystają wszyscy klienci każdej firmy. Dotyczy to firm z każdej branży.

Wobec tego nie da się prowadzić skutecznego biznesu bez wykorzystywania  narzędzi marketingu internetowego. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde działanie e-marketingowe będzie jedankowo skuteczne w przypadku każdego biznesu.

Zanim podejmie się pierwsze działania digital marketingowe, najlepiej wcześniej przeprowadzić szczegółowy audyt, który da odpowiedź, jaką strategię przyjąć.

 

Jak zostać digital marketerem?

 

W dobie internetu, źródeł, z których możemy czerpać wiedzę na temat digital marketingu, nie brakuje. Można wziąć udział w specjalnych kursach na temat marketingu internetowego, które w sposób skondensowany przekażą najważniejszą wiedzę dotyczącą tej dziedziny.

Wiele osób decyduje się na 5-letnie studia na kierunkach związanych z marketingiem. Oczywiście nie jest to złe rozwiązanie. Jednak 5 lat, czy nawet 3, to spory okres. Lepiej nauczyć się najważniejszych umiejętności podczas kursu i zdobytą wiedzę stosować na żywym organizmie, współpracując z pierwszymi klientami.

Trzeba też jasno powiedzieć, że nie da się być ekspertem w każdej dziedzinie digital marketingu. Co to oznacza dla osób, które chcą zacząć naukę? Oznacza tyle, że należy wybrać swoją specjalizację — np. reklamę w Google, czy też SEO — i rozwijać w największym stopniu umiejętności z tej właśnie dziedziny.

 

Podsumowanie — digital marketing: co to jest?

 

Mamy nadzieję, że udało nam się przedstawić, czym jest digital marketing i osoby, które chciałyby rozwijać się w tym obszarze, wiedzą, w jaki sposób należy zacząć. Trzeba mieć też na uwadze, że internet  stale ewoluuje. Pojawiają się nowe narzędzia promocji, nowe kanały, a to oznacza, że nauka marketingu internetowego jest procesem ciągłym.

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu digital marketingu w Twojej firmie?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.

Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak  Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.

   

Zobacz ostanie wpisy na blogu

Content marketing, a branża finansowa

Content marketing, a branża finansowa

Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.