Optymalizacja dla wyszukiwarek w finansach: Jak zdobyć klientów w branży finansowej przez SEO

SEO, to skrót od Search Engine Optimization, co w praktyce oznacza pozycjonowanie i optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek. Skuteczna strategia, to sposób na duży ruch organiczny, a tym samym wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. To już krótka droga do większej liczby potencjalnych klientów i tym samym zwiększenia współczynnika konwersji. SEO w finansach odgrywa więc kluczową rolę. Duża w tym zasługa dobrze opracowanej strategii, a więc także wartościowego contentu i linków zwrotnych. Jak dobrze optymalizować strony internetowe instytucji finansowych, aby stały się magnesem na użytkowników? Sprawdź!

skuteczny email marketing w finansach

Branża finansowa i jej specyfika w zakresie SEO

Branża finansowa wymaga szczególnego podejścia do tematu SEO ze względu na swoją specyfikę. Tutaj liczy się głównie zaufanie, jakie budujesz między daną instytucją finansową, a użytkownikiem, czyli potencjalnym klientem. Pamiętaj o tym, że w roli głównej występuje tu pieniądz, a więc motor napędowy dla gospodarki. Chcąc nie chcąc – jest ogromnie ważny w życiu każdego z nas, stąd kiedy wchodzi on w rachubę, szukasz instytucji zapewniających bezpieczne transakcje i przede wszystkim – opłacalne. W działaniach marketingowych, a tym samym finansowym SEO nie ma miejsca na kwestię przypadku. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi, a internet nigdy nie zapomina. 

Pozycjonowanie w branży finansowej – o czym trzeba pamiętać, aby zwiększyć widoczność?

Pozycjonowanie w sektorze finansowym nie należy do najłatwiejszych. Bardzo duży wpływ na taki stan rzeczy ma wspomniana specyfika branży. Działania SEO muszą skupiać się nie tylko na kwestiach czysto technicznych, ale przede wszystkim budowaniu wiarygodnego wizerunku w oczach potencjalnych klientów. Oni szukając kredytu, ubezpieczenia czy najbardziej opłacalnego konta w banku nie wchodzą w pierwszy lepszy link. Swoją opinię wypracowują na podstawie wielu źródeł informacji i analizy ofert różnych instytucji finansowych.

Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania musi być podparta bardzo mocnym fundamentem. Kluczem do sukcesu są unikalne, wartościowe treści marketingowe, które jednocześnie są bardzo dobrze zweryfikowane i nie wprowadzają potencjalnych klientów w błąd. Muszą być pozytywnie przez nich odbierane i przede wszystkim wartościowe oraz unikalne.

Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że branża finansowa objęta jest przez Google specjalnym nadzorem. Firmy z tego obszaru zaliczają się do tzw. grupy YMYL (z ang. Your Money or Your Life), w której wiele się zmieniło po jednej z aktualizacji wprowadzonej przez giganta z Doliny Krzemowej. W praktyce mowa o skupieniu się na trzech cechach: ekspertyzie, autorytecie i zaufaniu. Stąd też angielski skrót E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). To właśnie one stały się drogowskazami firm z branży finansowej w kwestii mierzenia wartości oraz jakości ich witryn. O tym jednak za chwilę. 

Zoptymalizowanie strony reklamującej np. kredyty, pożyczki, ubezpieczenia czy też inne produkty finansowe sprawia jeszcze jedną trudność – musisz być zaznajomiony z zasadami ich reklamowania. Pamiętaj bowiem, że firmy z sektora finansowego podlegają kontroli Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), jak również Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Miej to na uwadze zamieszczając wysokiej jakości treści zarówno wewnątrz witryny, jak również korzystając z linkowania zewnętrznego.

Pamiętaj również o tym, że branża finansowa nie śpi. Nowe trendy w zarządzaniu finansami wymaga elastyczności w kwestii dostosowywania się do nich. Musisz trzymać rękę na pulsie i śledzić wszystkie zmiany, które pozwolą Ci uzyskać wysokie pozycje w SERP.

seo branża finansowa

Strategia SEO – dlaczego jest istotne w branży finansowej?

Działania online w obrębie finansów, w tym właśnie SEO, to przede wszystkim odpowiednie podejście do tematu, to już wiesz. W praktyce bierz pod uwagę E-A-T. Skrót ten to Ekspertyza, Autorytet, Wiarygodność. Zasada ta bardzo dobrze sprawdza się w odniesieniu do skutecznego pozycjonowania stron. Z jej pomocą prowadzisz działania i strategie contentowe, które mają na celu budowanie autorytetu i świadomości marki. Nie bez znaczenia będzie optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek, co wpływa na wysokie pozycje w SERP-ach (organicznych wynikach wyszukiwania). 

E-A-T w praktyce:

9

Ekspertyza

Prowadzenie instytucji finansowej zobowiązuje – tu masz już do czynienia nie tylko z technicznym działaniem, a kreowaniem się na eksperta w danej dziedzinie. Tylko taka ścieżka jest magnesem na klienta i skutecznym sposobem na zatrzymanie ich uwagi. Duża część Twoich potencjalnych klientów nie czuje się pewnie w świecie finansów. Szuka więc informacji, które pomogą im go zrozumieć, a tym samym – podjąć właściwą decyzję. Bez względu na to czy chodzi np. o kredyt gotówkowy, hipoteczny czy pożyczkę pozabankową. 

9

Autorytet

Reputacja to klucz do sukcesu – zwłaszcza w świecie finansów. Klienci chcą powierzyć swoje finanse instytucjom, które mają wypracowaną pozycję na rynku. Autorytet buduje się latami, a można to zrobić tylko wówczas, kiedy na stronie pojawiają się wiarygodne informacje. W przypadku błędnych, można go stracić w mig. Content musi więc być nie tylko tematyczny, ale i wysokiej jakości. To krótka droga do pozyskiwania wartościowych linków przychodzących i cytowania.

9

Wiarygodność

Jeśli chodzi o transakcje finansowe, to wiarygodność jest podstawą. Jeśli Twoja strona nie budzi zaufania, nie ma szans na to, aby klient powierzył Ci swoje pieniądze i dane osobowe. Wiarygodność dla SEO w branży finansowej jest więc kluczowa do tego, aby transakcje w ogóle miały rację bytu. 

Dobrze przemyślana strategia SEO dla branży finansowej to najlepszy sposób na pozyskanie ruchu z wyszukiwarek. Dobre SEO może być tożsame z przyciągnięciem klienta z każdego zakątka świata. Musisz jednak pamiętać też o tym, że konkurujesz z instytucjami finansowymi na poziomie lokalnym. 

Skuteczne SEO dla witryn instytucji w branży finansowej to:

      • wyższe współczynniki konwersji,
      • zwiększenie zwrotu z inwestycji (ROI) – wysokie wyniki są zdecydowanie bardziej wiarygodne niż reklamy,
      • zdecydowanie bardziej zrównoważony ruch na witrynie, co przekłada się na większą szansę na konwersję.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu skutecznej strategii SEO?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Optymalizacja strony firm świadczących usługi finansowe – jak zwiększyć ruch na stronie?

W pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednie słowa kluczowe. Musisz bardzo precyzyjnie dobrać frazy, na które chcesz się pozycjonować. Weź pod uwagę to, które z nich najczęściej wyszukują Twoi potencjalni klienci. Nie bez znaczenia pozostaje ich potencjał w kwestii generowania ruchu na stronie. Omijaj frazy jednowyrazowe lub bardzo złożone, jak również te zawierające błędy gramatyczne. Przy dużej konkurencyjności dobrą praktyką jest postawienie na frazy typu long-tail. Przykład? “Agent ubezpieczeniowy Poznań”. Łatwiej będzie Ci się przebić przez gąszcz lokalnej konkurencji aniżeli ogólnokrajowej. Możesz posiłkować się narzędziami do analizy słów kluczowych, gdzie sprawdzisz najważniejsze parametry.

Pamiętaj o tym, że przy dobieraniu słów kluczowych musisz być precyzyjny. Muszą bezpośrednio nawiązywać do Twojej działalności – w przeciwnym razie istnieje dość spore ryzyko spadku widoczności Twojej strony.

Następnie zajmij się On-Page SEO, czyli działaniami pozycjonerskimi w obrębie Twojej witryny. W generowaniu większego ruchu, a co za tym idzie, pozyskiwaniu nowych klientów pomoże Ci optymalizacja adresu URL. Dobrze zbudowany to pozwala zrozumieć użytkownikom i robotom Google strukturę Twojej strony. Powinieneś zawrzeć w nim najważniejsze słowo kluczowe. Jeśli w Twoja oferta usług lub produktów finansowych jest rozbudowana, dla każdego z nich stwórz dedykowaną podstronę ze skondensowanym odnośnikiem. Efekt? Lepsza indeksacja, a co za tym idzie, mniejszy bounce rate (współczynnik odrzuceń).

Zadbaj również o optymalizację meta title i meta description. Ten pierwszy mocno wpływa na SEO. Drugi bezpośrednio nie, jednak ma kluczowe znaczenie dla wrażeń użytkownika. Oba muszą być unikalne i mieścić się w przedziale znaków.

Musisz również zainwestować w wartościowe treści, zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Powinny być unikalne, merytoryczne, rzetelne, nieść wartość zarówno dla użytkownika, jak i crawlerów. W branży finansowej nie możesz pozwolić sobie na niedomówienia – wszystko musi być czytelne i jednoznaczne. Kreujesz pozytywny wizerunek, i przede wszystkim – wiarygodność. W witrynie nie może zabraknąć nagłówka H1 z najważniejszym dla Ciebie słowem kluczowym. Korzystaj również z H2 i H3.

Pozycjonowanie lokalne i pozyskiwanie linków w branży finansowej mają znaczenie

Online marketing jest konkurencyjny, tak samo jak działania SEO. Trzeba więc działać z głową, mieć dobrze opracowaną strategię i nie zapominać o tak ważnym pozycjonowaniu lokalnym. Najważniejsze jest dobranie odpowiednich fraz kluczowych. Jeśli więc oferujesz usługi finansowe na terenie Warszawy, możesz pozycjonować się na przykład na frazy kredyt hipoteczny Warszawa, czy też kredyt gotówkowy Warszawa. Słowem – usługi i miasto w którym je oferujesz. Nie zapominaj także o wizytówce Google Moja Firma, która pomoże Ci wyświetlać się nie tylko w standardowych wynikach wyszukiwania, ale także w Google Maps.

Chcesz się zdobyć wysokie pozycję w wynikach wyszukiwania?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.

Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak  Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.

   

Zobacz ostanie wpisy na blogu