E-mail marketing w branży finansowej - jak go wykorzystać? Najlepsze praktyki

E-mail marketing jest jednym z najskuteczniejszych, a zarazem najtańszych sposobów na promocję usług w branży finansowej. Zwiększenie zainteresowania produktami finansowymi poprzez skuteczne kampanie mailingowe to klucz do sukcesu. Dedykowane wiadomości skrojone na miarę potrzeb określonej grupy odbiorców to szansa na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie, zysków. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał e-mail marketingu w sektorze finansowym.

skuteczny email marketing w finansach

E-mail marketing – o czym mowa w praktyce?

E-mail marketing (emailing) to jedna z form marketingu bezpośredniego. Polega na komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami za pośrednictwem wiadomości e-mail. Masz do dyspozycji jedno z najstarszych narzędzi marketingowych, ale nadal bardzo skutecznych. Żeby poznać jego początki, cofnijmy się do lat 70. XX wieku. To właśnie wtedy zaczęto proste wiadomości. Kolejne lata, to istna ewolucja – masowe wysyłki bez większego targetowania, po rozwój narzędzi z pomocą których możliwa była segmentacja, aż do dzisiejszych kampanii z pomocą których możliwa jest optymalizacja działań, komunikatów i badania zachowań odbiorców. 

Marketingowy potencjał e-maili jest ogromny. Współczesny e-mail marketing, to złożone i wielowymiarowe działania z pomocą których komunikacja z grupą odbiorców wchodzi na wyższy poziom efektywności. Na drodze do stworzenia skutecznej kampanii stoi jednak wiele wyzwań. Żyjemy w czasach w których skrzynki zapełniają się tysiącami wiadomościami e-mail. Sęk w tym, aby tak zaplanować działania, aby wyróżnić się na tle konkurencji i powalczyć o atencję klienta. Nie dziwi więc fakt, że e-mail marketing nieustannie się rozwija i stawia na dostarczanie odbiorcom maksymalnej ilości wartości dodanych. 

Jakość dostarczanych treści wysuwa się na pierwszy plan. Twoim celem jest budowanie relacji z grupą odbiorców i budowanie zaufania do marki. Tak istotnego w branży finansowej. Dostarczanie wartości idzie w parze z promowaniem usług, informacjami o nowościach i angażowaniem. Pomocna w tym jest personalizacja, segmentacja i dostosowanie komunikatu do konkretnych potrzeb i zainteresowań użytkownika. Do tego dochodzi pozyskanie od niego zgody na otrzymywanie wiadomości w myśl działania zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych. 

ZAPAMIĘTAJ: E-mail marketing w pigułce, to działania, które zmierzają do budowania baz klientów i zarządzanie nimi poprzez wysyłanie wiadomości e-mail. Skuteczność kampanii mierzysz wskaźnikami OR (open rate) oraz CTR (click-through rate). Pierwszy z nich informuje Cię o odsetku odbiorców, którzy otworzyli Twoją wiadomość i wyświetlili ją na danym urządzeniu. Drugi natomiast o tym, jaki odsetek odbiorców kliknął w zawartość e-maila.

Newsletter w branży finansowej – wysyłka to magnes na klienta

Inwestycja w działania e-mail marketingowe to niezwykle ważny element każdej strategii reklamowej. Odpowiednio zaplanowana kampania niesie ze sobą wiele korzyści o wielowymiarowym charakterze – zwłaszcza dla podmiotów działających w branży finansowej.

Zacznijmy od tych najważniejszych. W praktyce mowa o tak istotnym współczynniku jak zwrot z inwestycji (ROI). Wysyłanie wiadomości e-mail nie generuje wysokich kosztów operacyjnych w porównaniu do innych form marketingu cyfrowego bądź też tradycyjnego. Odpadają te związane z np. drukiem materiałów reklamowych czy też emisją w różnych kanałach komunikacji. Ponadto można skorzystać ze specjalnie zaprojektowanych platform mailingowych, które przyczyniają się do automatyzacji procesów w stosunkowo przystępnych cenach. Co ważne, można też liczyć na wysoki zwrot z inwestycji, co czyni go jednym z najbardziej opłacalnych metod marketingowych.

Kolejnym ważnym argumentem przemawiającym za postawienie na email marketing jest możliwość docierania do grupy odbiorców ze spersonalizowanych komunikatem. Jest to niezwykle ważne na drodze do wzbudzenia zaufania wśród potencjalnych klientów, a przede wszystkim udowodnienie mu, że jest dla nas bardzo ważny. Dzięki temu można liczyć na to, że chętniej będą chętniej się angażować, wchodzić w interakcję, a co za tym idzie, wykonają konkretną akcję i przyczynią się do zwiększenia współczynnika konwersji. Tworzenie wiadomości e-mail o treści dopasowanej do zainteresowań, zachowań zakupowych czy też demografii osób znajdujących się w obszarze naszego targetu to skuteczny sposób na zwiększenie efektywności strategii marketingowej w branży finansowej.

E-mail marketing w bankowości to także bardzo duży krok w stronę lepszego zarządzania budżetem. Wszystko dzięki możliwości precyzyjnego pomiaru efektywności kampanii poprzez analizę danych w czasie rzeczywistym. Dostęp do szczegółowych informacji na temat efektywności podjętych działań pozwala zweryfikować to, czy przynoszą one oczekiwane rezultaty. To pozwala identyfikować ewentualne błędy lub niedociągnięcia, wyciągać wnioski na przyszłość, a co za tym idzie, udoskonalać strategię marketingową w krótkim czasie.

Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że skuteczny email marketing w finansach umożliwia targetowanie kampanii. Stworzenie komunikatu skrojonego na miarę potrzeb konkretnych odbiorców o określonych preferencjach zakupowych i upodobaniach. Dzięki temu można wyselekcjonować konsumentów realnie zainteresowanych naszymi usługami i na tej podstawie stworzyć przekaz reklamowy. To z kolei zmniejsza ryzyko “przepalenia” budżetu na działania, które mają małe szanse powodzenia.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu skutecznych kampani mailingowych?
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

email marketing w finansach

Skuteczny email marketing w finansach – planowanie ma znaczenie

Bez względu na to, czy skupiasz się na reklamie banków, czy będziesz wysyłać e-maile z ramienia innych instytucji finansowych zawsze musisz jasno określić cele kampanii. To klucz do efektywnego działania. Odpowiedz sobie na pytania czy chcesz zwiększyć lojalność obecnego klienta, czy może stawiasz na pozyskiwanie nowych klientów? A może jedno i drugie. Idąc dalej określ, czy zależy Ci głównie na edukowaniu rynku, zwiększeniu sprzedaży, czy też tworzeniu pozytywnego PR dla marki.

Jeśli już odpowiedziałeś sobie na te pytania, czas przejść do planowania kampanii. Będzie Ci do tego potrzebna odpowiednia strategia, której powodzenie determinuje przede wszystkim rozpoznanie rynku. Działając w branży finansowej zapewne wiesz, że odbiorcy zainteresowani bankowością, inwestycjami, czy też zdobywaniem wiedzy dotyczącej finansów chętnie zostają subskrybentami newsletterów. Odpowiednio przygotowane stanowią dla nich cenne źródło wiedzy, szczególnie, kiedy dostają dostęp np. do bezpłatnych webinarów, bądź informacji o promocjach, zniżkach i nowościach.

Dobre praktyki w e-mail marketingu w sektorze finansowym:

9

Aby promować usługi w branży finansowej musisz zdać sobie sprawę z tego, że kluczową rolę odgrywa wiarygodność. Twój potencjalny klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, a ponadto mieć możliwość rezygnacji z subskrypcji w dowolnym momencie. 

9

Wykorzystaj potencjał double opt-in. To automatyzacja działań, która w praktyce oznacza to, że Twój przyszły subskrybent po wypełnieniu formularza otrzymuje wiadomość na skrzynkę zawierającą link aktywacyjny. W ten sposób może zapisać się do newslettera. Korzyści? Już na wstępie zweryfikujesz czy jest ona zainteresowana otrzymywaniem poczty elektronicznej i zakupem produktów finansowych. 

9

Marketing internetowy, w tym emailing musi być wolny od botów. Nie kupuj także baz niezweryfikowanych baz danych. Przede wszystkim postaw na jakość i uczciwość. 

9

Skup się na tym, aby wysyłać mejle skrojone na miarę oczekiwań każdego odbiorcy. Chodzi zarówno o treści wiadomości, jak i grafiki. 

9

Pamiętaj o tym, że Twoim sprzymierzeńcem jest język korzyści. Ma on realny wpływ na zwiększenie klikalności, a tym samym, liczby transakcji, a więc – generowanie zysków dla Twojego biznesu dzięki działaniom zainteresowanych osób, w tym także nowych subskrybentów.

9

Nie zapominaj także o tym, że liczy się harmonogram, a tym samym częstotliwość wysyłki. Nie sztuką jest wysłać na raz kilkanaście wiadomości, bądź robić to w sposób przypadkowy. Liczy się sukcesywność i testowanie – bez względu na to, czy kierujesz komunikat do dużej grupy czy do garstki klientów zainteresowanych usługą tudzież produktem. Pamiętaj również o tym, aby obsługiwać wiadomości zwrotne. 

Zaprojektuj z nami dobrą kampanię e-mail!
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.

Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak  Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.

   

Zobacz ostanie wpisy na blogu