Jak zaplanować budżet marketingowy w małej firmie?

Marketing jest trampoliną do rozwoju Twojej firmy. Nie ma znaczenia czy mówimy o marketingu online czy offline, ponieważ wszystko zależy od celów, jakie chcesz osiągnąć i komunikacji, jaką preferuje Twoja grupa docelowa. Nie możesz go bagatelizować na drodze do osiągnięcia sukcesu. Brak działań to utonięcie w gąszczu przeciętności i zmniejszenie szans na zaistnienie w świadomości klienta. Jak więc zaplanować budżet marketingowy, aby utrzymać rentowność firmy przy jednoczesnym zachowaniu efektywności?

Jak zaplanować budżet marketingowy w małej firmie?

Plan marketingowy dla małej firmy – o czym mowa w praktyce?

Działania marketingowe są często bagatelizowane przez wielu początkujących przedsiębiorców – a to olbrzymi błąd. Powód? Są one trampoliną do sukcesu, sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Z ich pomocą zaistniejesz w świadomości klientów i wzbudzisz ich zaufanie. 

Marketing to także motor napędowy dla sprzedaży. Biznes bez odpowiednio sprecyzowanych celów marketingowych, a więc konwersji przynoszącej przychód, może tak szybko jak się pojawił, zniknąć z rynku.

Kluczem do sukcesu jest odpowiednio przygotowany plan marketingowy, który jest fundamentem dobrze przeprowadzonej strategii. To nic innego, jak pomysł na Twoją markę, który powstaje przy uwzględnieniu najważniejszych określających ją kwestii, w tym między innymi – metod komunikacji z klientami, misji, wartości, analizy grupy odbiorców, jak również celów, do których dążysz. 

Skuteczna strategia marketingowa nie jest możliwa bez odpowiednich nakładów finansowych. Oczywiście możesz działać wielotorowo – w oparciu o bezpłatne taktyki i narzędzia. Nie powinny być jednak one głównym bodźcem zwiększającym efektywność działań marketingowych. Jeśli uważasz, że wystarczą, aby przyciągnąć niczym magnes nowych klientów i zacieśnić więzi z już pozyskanymi, to jesteś w ogromnym błędzie.

Istotną kwestią jest jakość strategii, która uwzględnia brak przepalania budżetu na nieefektywne kampanie reklamowe. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych przedsiębiorstw, które dysponują ograniczonymi środkami. W tym przypadku liczy się jakość, a nie ilość.

Plan marketingowy dla małej firmy – dlaczego jest Twoim must have?

Odpowiednio przygotowany plan marketingowy będzie wpływał na różne obszary działalności Twojej firmy. Strategia umożliwia wyłapanie potencjalnych błędów, które nie przynoszą oczekiwanych efektów lub przepalają budżet. Pozwala również weryfikować skuteczność tych, które przynoszą rezultaty, więc warto je dalej promować i się w nie angażować.

Stworzenie planu marketingowego jest szczególnie istotne w przypadku małych firm, gdzie ogrom spraw organizacyjnych, często logistycznych etc. nie pozwala na mobilizację w kierunku prowadzenia regularnego, a tym samym, skutecznego prowadzenia działań – bez względu na to czy mowa o marketingu internetowym czy też marketingu offline.

Przykład: prowadzisz konto firmowe na social mediach. W tak zwanym międzyczasie publikujesz post nad którym spędzasz mnóstwo czasu. Masz poczucie, że poświęciłeś go na tyle dużo, że powinien być skuteczny – angażować społeczność, budować świadomość marki, a przede wszystkim – przełożyć efekt sprzedażowy. Stworzyłeś jeden post, a kolejny czeka w przysłowiowej szufladzie. Robisz sobie przerwę i czekasz. Kiedy Twoje założenia nie mają przełożenia na rzeczywistość przychodzi moment frustracji i zniechęcenia. Sęk w tym, że liczy się regularność działań, konsekwencja, cierpliwość, właściwy dobór miejsca promocji, jak również odpowiednio dobrany język komunikacji. Warto dodać do tego kampanie płatne, które zwiększają zasięg. Tutaj kłania się w pas posiadanie wspomnianej strategii marketingowej, która usystematyzuje działania, jak również będzie skupiała się na tych najbardziej efektywnych.

Przygotuj plan marketingowy razem z nami
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Budżet marketingowy - jak oszacować?

Budżet marketingowy – jak oszacować koszty marketingu małej firmy

 

Aby zaplanować budżet musisz posiadać strategię marketingową skrojoną na miarę potrzeb Twojej firmy. Pomoże Ci to oszacować potrzebne środki na realizację jej poszczególnych elementów. W tym celu weź pod uwagę:

  • analizę – zarówno konkurencji, jak i sytuacji rynkowej,
  • grupę docelową,
  • weryfikację narzędzi i kanałów z pomocą których zrealizujesz działania marketingowe.

Pamiętaj także o tym, aby działać długofalowo. Prowadzenie kampanii marketingowych nie może być jednorazowe. 

Bardzo istotną kwestią do rozstrzygnięcia jest to, czy będziesz potrzebował wsparcia w prowadzeniu działań. Czy dysponujesz odpowiednią ilością czasu i tak zwanych mocy przerobowych, czy też wymagana jest pomoc np. agencji marketingowej, copywritera, specjalisty ds. seo, social media, bądź grafika. Tutaj kłania się w pas uwzględnienie w budżecie kosztów, które będziesz musiał ponieść za ich usługi. 

W przypadku małych firm zdecydowanie mniejszym ,,obciążeniem” jest skorzystanie z outsourcingu usług. Będzie jednak tożsame ze znaczną oszczędnością czasu i gwarancją systematyczności. Nie bez znaczenia pozostaje także to, że zapewnia on większą elastyczność w prowadzeniu działań marketingowych niż zatrudnienie pełnoetatowych pracowników – łatwiej jest modyfikować plan, wdrażać nowe narzędzia bądź rezygnować z tych, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. 

Ponadto musisz wiedzieć, że poszczególne usługi marketingowe charakteryzują się bardzo zróżnicowanymi cenami. Ma na to wpływ fakt, że każda firma, która wymaga ich wdrożenia, jest inna. Osiąganie wyznaczonych celów jest tożsame z prowadzeniem różnych działań, a co za tym idzie – zróżnicowanych kosztów. Weź to pod uwagę w planie budżetowym. 

Reasumując: planowanie budżetu marketingowego dla małej firmy to uwzględnianie pozyskania klientów i długofalowych efektach działań. Konieczna jest więc analiza wszystkich aspektów, o których wspomnieliśmy, jak również kanałów marketingowych na które chcesz postawić. Nie ma znaczenia czy będzie to inwestycja w content marketing, media społecznościowe, reklamę telewizyjną czy też newsletter lub Google Ads. Uwzględniaj alokacje budżetowe do każdego z nich oraz ich skuteczność na którą składa się zarówno zasięg, jak również potencjalny zwrot z poniesionych kosztów i koniec końców – zysk. Jak wybrać odpowiedni kanał? Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej i jej preferencji w sposobie komunikowania się.  

Szacowanie budżetu na marketing powinno uwzględniać między innymi procent przychodów Twojej firmy, które chcesz na niego przeznaczyć, cele, które chcesz osiągnąć, dostępne zasoby i ich perspektywy na przyszłość. Istotne jest również to, że zaplanowanie budżetu, to dopiero początek marketingowej ścieżki. Po drodze konieczne jest skrupulatne zarządzanie nim. 

planowanie budżetu marketingowego w malej firmie

Skuteczny marketing w małej firmie –  konsekwencje braku planowania budżetu

Marketing małej firmy to inwestycja, a nie koszt. Nie traktuj go w kategorii zbędnego obciążania budżetu. Nie licz także na to, że wystarczą wyłącznie darmowe rozwiązania, aby firma zaistniała w świadomości Twoich potencjalnych klientów, a tym samym – zwiększysz sprzedaż. Inwestując w marketing dajesz swojemu klientowi pewną wartość. Promując właściwe treści, tożsame z wizją marki umożliwiasz mu utożsamienie się z nią i utwierdzasz w przekonaniu, że warto jej zaufać.

Brak działań marketingowych, w tym właśnie płatnych, bądź też niekonsekwencja powoduje to, że w oczach odbiorcy jesteś niewiarygodny, nie idziesz z duchem czasu – nie rozwijasz się. Nie dajesz się poznać. To krótka droga w kierunku zapomnienia – a konkurencja nie śpi. 

Nie stawiaj na przypadkowe działania. To nigdy się nie sprawdza. Kluczowa jest analiza i bieżące reagowanie. Musi być to jednak poprzedzone – jak już wcześniej wspomnieliśmy – konkretnymi wyliczeniami, dostosowywaniem się do sytuacji i w razie potrzeby – optymalizacja działań. To wszystko składa się na odpowiedź na pytanie pt. jak generować zyski. Musisz wyszukiwać rozwiązania skrojone na miarę Twojej firmy.

Kampania marketingowa w małej firmie – kilka bezpłatnych tipów

Ograniczony budżet na prowadzenie marketingu w małej firmie wcale nie musi być przeszkodą w dotarciu do określonej grupy odbiorców. Skorzystaj z kilku darmowych sposobów na reklamę online. Wśród nich warto wymienić e-mail marketing – stworzenie autorskiego newslettera pomoże Ci w budowaniu społeczności i zaufania do marki. Stawiaj również w dobrej jakości treści – content marketing na podstawie odpowiednio dobranych fraz to klucz do sukcesu. Dobrym rozwiązaniem będzie także założenie wizytówki Google, jak i uzyskanie darmowych środków na kampanię Google Ads.

Potrzebujesz pomocy w za planowaniu budżetu marketingowego w Twojej firmie
Kliknij w poniższy przycisk i zamów bezpłatną konsultację.

Podobało się? Zapisz się na newsletter

Autor wpisu

Konrad Jałoszyński

Digital Marketing Expert

Certyfikowany specjalista DIMAQ Professional, międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych. Doradca Google i PFR w programie Firmy Jutra. Autor publikacji dla prasy branżowej np. nowymarketing.pl. Prelegent na wydarzeniach marketingowych. Juror w konkursach SGH na najlepsze prace dyplomowe z dziedziny e-marketingu.

Swoje ponad 10 letnie doświadczenie w marketingu zdobywał w pracy dla największych podmiotów, takich jak  Google, Visa, Toyota, Generali, Grupa BPS, a także licznych konsultacjach marketingowych prowadzonych dla swoich klientów. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt z sukcesem wdrożonych projektów internetowych oraz przeprowadzonych kampanii marketingowych. Na co dzień jako niezależny konsultant pracuje bezpośrednio z zarządami firm i kadrą managerską, pomagając w realizacji celów biznesowych w kanałach online.

   

Zobacz ostanie wpisy na blogu

Content marketing, a branża finansowa

Content marketing, a branża finansowa

Odpowiednia strategia content marketingu w branży finansowej pozwala zbudować zaufanie i autorytet w oczach klientów. Sprawdź, dlaczego.